Literatura
Středověký rytířský epos
Patří do světských skladeb
Od 9.století (od této doby i vše dochováno v písemných podobách)
Byly téměř všude (a tam kde ne, tam vznikaly podvrhy – rukopisy apod.)
1) Anglický epos
BEOWULF – z 9.století
Byl to silák, který nabídl dánskému králi, že přemůže vodní příšeru a tu přemohl. Přemohl i její matku a do třetice vyhrál souboj z drakem.
2) Francouzský epos
PÍSEŇ O RULANDOVI – z 9.století
Váže se k panovníkovi Karlu Velikému
Hlavním cílem je ukázat a vyjádřit ideálního rytíře
Ideální rytíř: věrný panovníkovi, dobrý křesťan, odvážný, smysl pro čest, úcta k ženě, složit a zhudebnit báseň a umět ji přednést.
TRISTAN A ISOLDA
- milenci, velká láska, ale nakonec to nedopadne dobře...
Zhudebnil Richard Wagner
3) Španělský epos
PÍSEŇ O CIDOVI – z 12.století
Cid byl hrdina (bojovník), který byl neprávem poslán do vyhnanství. Bojoval proti Maurům (arabští kočovníci). Odměna od krále – jeho dvě dcery si mohli vzít pouze šlechtice, ale oba šlechtice přemohl v souboji. Takže nakonec si mohl vzít královské syny.
4) Německý epos
PÍSEŇ O NIBELUNZÍCH – ze 13.století
historii německého území
Hlavní hrdina Siegfried – jako malý se vykoupal v dračí krvi
Je to plné krveprolití a silně zastoupen nacionalistický tón („my jsme ti nejlepší“)
kořeny pozdějších problémů (1.a 2.světová válka)
zhudebnil Richard Wagner (Siegfried)
STŘEDOVĚKÁ EVROPSKÁ LYRIKA
Většinou milostná
Tři skupiny rytířů:
- TRUVÉŘI (na severu Francie)
- TRUBADŮŘI ( na jihu Francie, pěvci lásky)
- MINESENGŘI (v Německu)
Podstatou byla láska k nedostižné paní – zpívání pod oknem, večerní serenády apod.
STAROČESKÉ DRAMA
(polovina 14.století)
dochovali se pouze zlomky
dramata vznikla z náboženského prostředí – nábož.tématika
TŘI MARIE (hra)
Marie byly prvními svědky z mrtvých vstání (hráli mniši)
byly humorné a sdělné pro všechny vrstvy
po různých úpravách byly vyloučeny z kostela
MASTIČKÁŘ
na trhu kupují mastě tři Marie
3roviny a) humorná (částečně Mastičkář, Rubín)
b) Marie, Mastičkář
c) nejvyšší vrstva (Abrahám-prorok a Izák-jeho syn)
Abrahám přivedl mrtvého Izáka a chce po mastičkáři, aby ho vzkřísil. Ten mu vylil břečku na zadek a tím ho vzkřísil…
mix stylů, spisovnost versus vulgarismus, herci byli považováni za okraj společnosti
ŽIVOT SVATÉ KATEŘINY
krásná královská dcera, mnoho nabídek k sňatku
odmítla i císařova syna = skandál
- zjevil se jí Kristus, ale odvrátil se protože byla pohanka
- stala se učednicí, křesťanku a Krista příjmula za ženicha
císař svolá učence, aby jí přesvědčili zpět o pohanství, ale ona nakonec přesvědčí je
císař je dá popravit a Kateřinu mučil na ozubeném kole, ale to se díky Kristovi rozpadne, ale nakonec byla sťata
skladba rozsáhlá asi 3500veršů, eufonie – zvýraznění hlásky ve verších
metafory, personifikace, náročná skladba, barevné slyšení, abstraktní myšlení
INCIGNIE – znamení toho, jak byli svatí zabiti (např. sv.Kateřina-meč a kolo)
SATIRA
asi 14.století – SATIRA HRADECKÉHO RUKOPISU
celkem 12 satirických spisů
DESATERO KAZANIE BOŽIE
autor se zaměřuje na nedodržováni desatera a zesměšňuje ty, co ho nedodržují
v souvislost s tím píše ke každému 3příběhy, kde to je vidět
SATIRY O ŘEMESLNÍCÍCH A KOMŠELÍCH
autor si bere na mušku radní a konšele a obviňuje je z okrádání zákazníků
kritiku rozvádí do příběhu (např. švec, který prostopášně užívá a nakonec nemá nic)
PODKONÍ A ŽÁK
odehrává se to v krčmě, kde se hádají švec a univerzitní student, kdo má lepší životní úroveň a nakonec se poperou
STAROČESKÁ LYRIKA
(polovina 14.století)
1) Dvorská lyrika
ZAVIŠOVA PÍSEŇ
„ Již mě všechna radost opouští,
již pro mě není útěchy,
srdce mé se v toužebné krvi plaví,
a to vše ke ti milé mé,
svýma očima skrz oko mé
toužím po ní.
Můj život chřadne a to že
Kráse její odolat není nic snadného.
DŘEVO SE LISTÍM ODIEVÁ
česká lyrika ze 14.století
téměř nijak se neodlišuje od rytířské lyriky
často stojí na kontrastu dvou protichůdných faktorů
2) Lidová píseň
ZTRATILA JSEM MILÉHO
- hlavní postava je dívka z lidu, která se těžce srovnává s rozchodem se svým chlapcem
3) Svítáníčko (alba)
milostná poezie o šťastné lásce
loučení milenců nad ránem
4) Próza
TROJANSKÁ KRONIKA
Příběh o Trojské válce, Trója je tu chápána jako středověké město
1.vytištěná kniha na českém území (třetí vytištěná v Evropě)
TKADLEČEK
vznik asi 14.-15.století
čtenářsky velice náročná, alegorie (skrytý smysl)
filozofické a teologické otázky, hoch se pře s Neštěstím, proč je mu milá nevěrná, Neštěstí se mu vysměje a jdou k božímu soudu – vyhraje Neštěstí
ORÁČ Z ČECH (autor: Jan ze Žatce)
jako Tkadleček – muž se hádá se smrtí, proč jeho žena zemřela, ale tady nikdo nevyhraje.
Česká literatura za doby Karla IV.
Latinská tvorby – kláštery a královský dvůr
Přibík Pulkova z Radotína – napsal kroniku
Francesco Petrarca – přítel Karla IV., pobýval často na císař.dvoře
KAREL IV.
pečoval o památky a architekturu
chránil občany
shromažďoval umělce a literáty
symboličnost – „slovo se stalo tělem“ (Kristus Bohem)
architektura: - zbudoval Nové město pražské (široké ulice)
- základní kámen Karlova mostu (1357 9.7. 5:31)
VITA CAROLI
autor Karle IV., autobiograficky napsané
popsán běh jeho života
Česká tvorba
BARTOLOMĚJ Z CHLUMCE – KLARET
lékař, učenec
zpracoval slovník pro potřebu Karla IV. - latinsko-český
- 7000 především lékař. pojmů
Staroslověnské počátky české literatury
Počátky písemnictví v 9.století
Křesťanská literatura - východu (řeckokatolická – byzantská)
- západu (římskokatolická)
Bylo nutno přijmout křesťanství (vzdělanost, kultura)
Kníže Rastislav požádal byzantskou říši, aby přivedla křesťanství
862 vysláno poselstvo
863 přišli Konstantin a Metoděj ze Soluně – přinesli křesť. ve slovanské jazyce
byli tu 4 roky
KONSTANTIN
filozof, vědec, jazykovědec
zavedl bohoslužby v řeči založené na bulharsko maked. nářečí – staroslověnština
METODĚJ – diplomat a organizátor
867 – přivoláni do Říma k papeži, aby obhájili, že káží ve staroslověnštině, do té doby to bylo možné pouze v řečtině, hebrejštině a latině
Odkazovali na bibli-obhájili
- Konstantin poté vážně onemocněl a vstoupil do kláštera.
Dva měsíce před smrtí dostal jméno CYRIL
- Papež vysvětil Metoděje na biskupa a šel zpět na VM (zemřel 885)
- zemřel Metoděj
- kníže Svatopluk vyhnal žáky K a M z VM
- část do Sázavského kláštera (opat sv.Prokop)
- část do Kyjevské fusi
- část do Bulharska
Písmo hlaholice, přinesli na VM překlady z bible, hlavně z evangelia, bohoslužebné texty a některé motlitby
PROGLAS – (předmluva k překladu evangelia, autor zřejmě Konstantin = cíl Cyrilometodějské mise) je to odvolání na sv.Pavla – každý národ má právo přijímat kulturu a náboženství ve vlastní řeči – „Raději chci 5slov pověděti a svým rozumem je říci, aby i všichni bratři rozuměli, než 10000slov nesrozumitelných!“
LEGENDY
ŽIVOT KONSTANTINŮV, ŽIVOT METODĚJŮV
Zřejmě díla jejich žáků
ŽK je filozofičtější, složitější, trojjazyčníky (zastánci tří jazyků)
ZÁKON SUDNYJ LJUDEM
Soupis právních spisů, velice pokrokových, demokrat.přístup
Staroslověnština a písemnictví
K češtině mela vztah takřka sesterský a vzájemně se ovlivňovaly
973 – Praha – založeno biskupství
9.stol. – vévodila staroslověnština
10. – 11.stol. – staroslověnština versus latina
12. – 13.stol – latina
13. – 14.stol – čeština (první české památky)
LEGENDA O SVATÉM VÁCLAVOVI
zemřel 28.září 927/935 ve Staré Boleslavi
je to patron České země
1.legenda vznikla do 10let po jeho smrti
2.legenda ve staroslověnštině o (kníž.) sv.Václavovi
svatý Václav, kníže z rodu přemyslovců, ale už tehdy byl považován za svatého
- součástí jsou složité metafory, (Josef Suk-recitace na svatov.téma, Vítězslav Novák)
PRAŽSKÉ HLAHOLSKÉ ZVONKY (modlitby)
rozšíření křesťanství mezi obyčejné lidi a s tím i vzdělanost, uspíšil se tím vývoj ČJ
HOSPODINE POMILUJ NY
první česká duch.píseň, rozsah č4
jednoduchá modlitba o hojnost, spásu a mír
pochází z 10.-11.stol, zapsána ve 14.stol.(Karel IV.)
byla včleněna do královského korunovačního řádu
LEGENDA O SVATÉ LUDMILE – bývá zobrazována se šálem (uškrcena)
LEGENDA O SVATÉM PROKOPOVI – opat Sázavského kl., zobrazován s ďáblem
Latinská tvorba:
ŽIVOT A UTRPENÍ SVATÉ LUDMILY, BABIČKY SV.VÁCLAVA
Kristiánova legenda (Kristián – příbuzný sv.Vojtěcha – Slavníkovci)
Na konci 10.stol., kladen velký důraz na nábož.vyjadřování a projevy
KOSMOVA KRONIKA (-kronika-sled etických příběhů)
přelom 11. A 12.století
psána od potopy světa až po autorovu současnost (1130)
příchod Čechu, Praotec Čech, o Libuši, o jejích vdavkách, proroctví, dívčí válka
- vycházel ze svědectví očitých svědků (kde, kdy, jméno svědka), vyprávění starců
- z historického hlediska není příliš hodnověrná, občas nevědomky uvádí špatná data, nezařadil dějiny sázavského kláštera (politický tlak, nesympatie)
Kosmas: - kanovník vyšehradské kapituly, vysoce postavený mnich a kněz
- jeho kronika vysoce umělecká - dialogy, humorné prky,i verše nebo citáty
- začalo to psaním o zemřelých mniších
- kronika posloužila pro výzdobu znojemské rotundy sv.Kateřiny
VINCENCIUS – významný mnich, při opisování kroniky zjistil, že tam chybí zmínka o Sázavském klášteře a dopsal jej tam
Nejstarší české památky
NEJSTARŠÍ ČESKÁ VĚTA:
počátek 13.stol. - „Pavel dá jest Ploskovicích zemu…“
KUNHUTINA MODLITBA
dcera Přemysla Otakara II. (byla abatyše – představená kláštera)
pojednání o tom, jak se hostie mění v tělo Krista, po přijímání
je zapsána česky
SVÁR DUŠE S TĚLEM
nábožensko-filozofická modlitba
hl.myšlenka: která část lidské osobnost má větší podíl na lidském hříchu(dušeXtělo)
APOKRYV O JIDÁŠOVI
literární útvar, který zpracovává určité, většinou biblické, náměty, ale jiným způsobem.
Volnější převyprávění příběhů.
jsou tam informace nejen z bible, ale i ústní tradice
dobásňuje příběhy na základě určité tradice – nejsou podložené
Jidáš: pohozené dítě, ujala se ho královna z ostrova Iškariot a vychovala ho, on zavraždil jejího manžela i syna a vzal si ji za manželku. Ale bylo to odhaleno a Jidáš utíká a přidává se k Ježíšovým učedníkům – zradil…
LAICIZACE – ve 14.stol. – vzdělanost se přenáší i mezi zástupce vyšší společnosti (šlechta)
ALEXANDREIS
dílo na vysoké úrovni z počátku 13.stol., autor neznámý, ale z vyšší šlechty
inspiruje se německou Alexandreidou a latinskou z Francie
původně 9000veršu, ale dochovala se pouze třetina, psáno Staročesky
o Alexandru Makedonském a má 3části 1) Poslední přemyslovci
2) Rady pro panovníka
3) Středověký boj
- Alexandr Makedonský byl vychováván Aristotelem
- cestoval o světě a dělal vojenská tažení, byl otráven v Babylóně
- je to psáno Hexametrem (typ časoměrného verše), osmilabický verš
DALIMILOVA KRONIKA
počátek 14.stol., neznámý autor (Václav Hájek z Libočan-vymyslel „Dalimil“ a co nevěděl to domyslel, nejstarší info. z Kosmovy kroniky, přebírá i z legend a dějin
líčí české dějiny od příchodu Čechu (stavba babylonské věže) až po autor.současnost
končí tzv.106knihou, kde nabádá Jana Lucemburského, aby lépe spravoval Čechy
není příliš hodnověrná – autor je vlastenec a přehlíží dobovou hierarchii
„Raději chci českou selku, než německou kněžnu…“ – preferuje selku před něm.kněžnou – jazyk, lidskost, volání lidu atd. - napsáno bezrozměrným veršem
V polovině 14.stol. – demokratizace literatury (literární díla i pro prosté lidi)
JAN HUS
(1381 – 1415)
Jako 25letý na Karlově univerzitě dosáhl titulu „mistr svobodných umění“ (teologie, filozofie)
1400 - byl vysvěcen na kněze
1402 - kázal v Betlémské kapli, byl tvrdý vůči církvi
1406 - „O potřebě kárati kněžstvo“
1409 - se stal lektorem na Karlově univerzitě
Dekret kutnohorský – jednací rada profesorů UK, právo veta (3x1)
1412 – rozkol mezi králem Zikmundem, kvůli prodávání odpustků, protože s tím Hus nesouhlasil, byl vyhozen z církve, odešel do jižních Čech, ale i přes zákaz stále kázal
byl označen za kacíře a odjel se obhájit do Kostice – byl uznán kacířem a pálen
Díla:
- Kazatelská činnost (Betlémská kaple, z kázání se dochoval pouze latinský psané úryvky, učil lid k praktickému křesťanskému život)
- Publikace
- Jazykovědná činnost (nahradil spřežkový pravopis diakritickým)
- Literární tvorba (psal latinsky i česky nebo dvojjazyčně)
DE ECCLESIA
Prezentuje své názory na církev, pohled podle pravdy
Církev připodobňuje k tělu, jehož hlavou je Kristus a ne papež - křesťan tedy není povinen poslouchat papeže, ale Krista (Bible)
KNÍŽKY O SVATOKUPECTVÍ
Proti odpustkům (chamtivosti církve)
VÝKLAD VIERY, DESATERA A PÁTEŘE
Výklad z modliteb (věřím v Boha, desatero a otčenáš)
DCERKA
Spis věnovaný křesťanské výchově děvčat
POSTILA
Výklad sv. čtení z Bible
Informace bere z praktického života a z bible
TRAKTÁT O PRAVOPISE ČESKÉM
Je to pojednání, psáno latinsky
DOPISY Z KOSTNICE
Opírá se o pravdu, racionalizace („…člověče, drž se pravdy, prov pravdu…“)
JOHN WYCLIFFE – student Husa, ale jeho myšlenky byly heretické (mimo církev-např. měnil texty z bible)
Další díla z husitské doby
Budyšínský rukopis (soudě podle myšlenkového postupu je autorem Vavřinec z Březové)
Píseň přeslavné koruny české,
obsahuje tři skladby asi ze 1420
1) žaloba koruny české – poměrně krátké, útočí proti Zikmundovi a nazývá ho lotrem
2) prorok koruny české
3) hádání Prahy s Kutnou horou – soudní pře, soudcem je Kristus, Praha vyvrací nařčení a boj vyhrává (alegorie)
Jan Žižka
Dílo:
ŽIŽKŮV VOJENSKÝ ŘÁD
Uspořádání jednotlivých Husových táborů
Hlavní znaky - sociální vyrovnanost
- kořist spravedlivě rozdělena
- kněží vyučovali slova Boží (z Bible)
PÍSEŇ O VIKLEFICI
Posměšně poukazuje na Husovy ženy (satira)
JISTEBNICKÝ KANCIONÁL
Zpěvník duchovních písní (včetně husitských)
Nejstarší dochovaný zpěvník v Čechách
240stran
„Kdož su boží bojovníci“ (jedna z těchto písní)
autor těchto knih-Jan Čapek(kněz)
PRAVOPIS
1) pravopis jednoduchý (odpovídal latinskému)
př.: bosení-božství, cas-čas
2) pravopis spřežkovitý
př.: nasze-naše, czlun-člun, trzy-tři, prsied-před, wyecz-věc
3) diakritický pravopis (čárky, tečky, háčky nad písmeny)
Husovi předchůdci
Církev byla velmoc, ale mnozí její členové se chovali nestoudně
Morální úpadek církve, prodávání odpustků
Už Karel VI. Kritizoval církev a snažil se jí očistit a proto pozval německé učence:
KONRÁD WALHAUSER - vystupoval proti chamtivost
- ale kázal německy
Další Husovi předchůdci:
JAN MILIČ Z KROMĚŘÍŽE – kázal česky a žil příkladem (asketa)
- dobrovolně se zřekl všech radovánek
- zaměřuje se na poctivost
- kázal hlavně proti prostopášnosti a porušování celibátu
MATĚJ Z JANOVA - nekázal ale psal (latinsky), byl to učenec
- kritizoval církev
- „Pravidla Starého a nového zákona“, zaměřoval se na hamižnost církve
- věřil, že tento problém vyřeší další generace
TOMÁŠ ŠTÍTNÝ ZE ŠTÍTNÉHO - lišil se tím, že neměl komplet.vzdělání
- nebyl to vlastně kazatel
- chtěl vytvořit pravidla křesťanství
- naplnění glasu PROGLAS = přinést bibli všem národům v jejich jazyce
- psal v češtině
původně psal pro své děti a získalo si to veřejnost
nebyl samostatný myslitel 1. metoda – překládal z latiny
2. metoda – kompilační (úryvky z knih + jeho myšlenka)
Knížky šestery o obecných věcech církve – soubor traktátů, negativní vztah k Židům
Knížka o šašijech – alegoricky o šachách – figurky jako osoby aktuální společnosti