1.skupina
1) Zdravotní dispozice – plíce, zuby, rty, jazyk
2) Ventil.systémy – mech.prodl.nástroje, pomocí malých trubic-cuků-po otočení či zmáčk.ventilu se uvolní proud vzduchu 1)otáčivé-zákruž.-ve střed.evropě,1830-Riedt-Vídeň, přípojky se otevřou otočením válečků ve ventil.bubících,esovité páčky, na konci talířk.tlačítka 2)tlačítk-pístové –Anglie,Francie, pérované písty ve ventil.pouzdře, při stlačení se píst dostane do polohy pro procházení vzduchu¨
3) a) o v2=Trubka b) o v9=baskřídlovka-tenor.roh
4) Trubky tromba,trumpet - předchůdci: starořímská tuba a středověká busina. její vývoj:
- 15.stol. - tvar esovitě zahnutý
- 16.stol. - dnešní oválně podlouhlý (smyčkovitý) tvar
- 17.stol. (začátek) – přirozená trubka (klarina)
- 17.stol. (v polovině) – trubka užívaná v orchestrech (Händel, Bach)
- 18.stol. - klapky,výměnné vsuvky(invence),nástrčky a točenice
- 19.stol. - vynález a)otáčivé(zákružkové)–Vídeň, Riedt b)tlačítk.(pístové)–Francie, Perinet
130cm (in B),in B, in C, in Es = transponuje,psaný rozsah: fis - c3,znějící: in B = o v2 níže
housl-klíč,kotlíkovitý nátr.,hliníkové nebo dřevěné dusítko
hráč drží trubku oběma rukama – pravá ruka zaujímá ventily a strojivo
2.skupina
1) Princip ozvučení – hráč rozechvěním rtů tzv.zabzuč do nátrubku, tlakem výdechu se rozechvěje zvuk.sloupec. Jazyk pak pomáhá ke snadnému nasazení (3druhy)Druhy žesťů 1)oválně podl.-trubka,eufonium 2)elips.-tubový roh 3)kruh.-horna
2) Původní způsob prodlužování: pomocí 1)nástrček-přiroz.roh 2)vsuvek-invenč.roh
3) Nejčastěji inEs,E,A,As,B,D,Des, Bklapka neslouží ke změně ladění. Dále viz.horn
4) Lesní roh corno, waldhorn, french horn
Původ-zvířecí roh-lovecký a vojenský nástroj
1681 – do Čech přirozený roh(Špork)
1700 zaveden do orchestru
1750 – A.J.Hampel – invenční roh, změna držení a uspávání-celá stupnice
1813 – ventil. (chrom.)roh – pomocí 3záklopek-vyrovnaná chrom.stupnice
1897 – první typ dvojitého rohu
Dnes – úzká zatočená trubice na konci s korpusem. Uprostřed strojivo(3klapky a 3ventily) s tzv.cuky –možnost dolaďovat nástroj
Lesní roh transponuje,Hous. a bas-klíč,Rozsah(znějící): H1 – f2
Přirozený lesní roh – 16-17tónů (nástrčky pod nátrubek-změna ladění)
Invenční roh – výměnné vsuvky(invence), které přelaďovali nástroj, tlumení rukou
Jednoduchý lesní roh – in F(370cm) nebo in B(274cm) (vhodný pro začátečníky)
Dvojitý lesní roh –in F/in B (klapka-umožňuje odstranit int.a tech.problémy a hrát s větší jistotou a lehkostí vyšší polohy.
Trojitý lesní roh –in F/in B/ F alto–přidaná 5.ventil
Vídeňský lesní roh–větši.s písty,lepší tech. a leg.,ale těžší hra
Nálevkovitý nátrubek
V dolní části tzv.esa je wasser-klapka.
Dřevěné dusítko.
Může mít šroubovací korpus
Zákružkový ventilový systém
pravá ruka se opírá o korpus a levou rukou ventily.V orch.4-8rohů(čas.křižmo-1.3.-2.4.)
3.skupina
1) a) jakost tónu-stavba-uspořádaní vnitř.stěn,ohraničujících vzduch.prostor v nástroji,kvalita nástroje,hráče b)intenzita vzduchu, intenzita rtů2) předchůdci - Lur-mladší doba br.,bronz.zahnut.trubkaStaroegyp.přímé trubky-dlouhé rovné trouby pak se zakrucovaly,alikvótyŽidovský šofar-beraní roh,alikvótyBuccina-anticka,mamutí kel,dlouhá 2-4mOlifant-sloní kel, přírodní krátky roh,pří lovuRenes.cinky-dřevěný nástroj s nátr.,SerpentBusina- středověk,předchůdce hornyKlarina- trubka s vysoké tóny,pouze diatonikaRuský fagot-předchůdce serpentRuské rohy1roh=1tón=skupinyInvenční roh-vsuvky,Klapková trubka-pokus BS,Ofiklejda- předchůdce-serpent,kovový fagot
3) Pozoun trombone, posaune
15stol.Zvětš.trubky,Hans Meuschel z Norim. – konečný tvar snižc.(asi 1520)
1) Snižcový pozoun
3díly-střední s vidlicí, na tu se nasazuje snižec, horní díl rozšiřující se do korpusu
hráč posouvá snižcem v 7poloh. a tím prodl.-zkrac.trubici. Vzdálenosti poloh=půltónu.
Takže každý tón můžeme 6xsnížit=zm5
2) Ventilový pozoun
Pro těžší tech., né moc jasný tón.
Bas.,tenor.,alt.klíč, píše se tak jak skuteč.zní
Tenorový pozoun in B–269cm, (B1 – b1-es2) kvartová klapka (ještě o 4 níže)
Basový pozoun in F–368cm(H1 – f1),Kontrabas.pozoun – těžko ovladatelný(E1 – b)
Jako jediný dech.může hrát absolutně čisté intervaly s rozdílem např.cis a des
Větší kotlíkový nátrubek
Wasser-klapka na spodní části snižce
Kuželové dusítko – zvukové efekty, především v jazzu
V 16.stol – 6druhů:Diskan,Alt,Obecný-pravý,Kvart,Kvint,Oktáv
4) Křídlovka – z vojen.signál.rohu, 3-4ventily, soprán.-fis-c3 v notaci, housl-klíč, inB, 130cm, zvuk temnější a širší než u trubky. Pouze u vojen.hudby a dechovky, nikoli v orch.
Baskřídlovka – tenor.roh, inB, fis-c3, 266cm, notace inC v hous.klíči o 8výš než zní, dechovky
4.skupina
1) Jazyk-náraz jako při vyslov.hlásky T(3druhy)+frullatoNátrubek – kotlík.,nálevkový-pro usnadnění zvuk.impulzů se používa hlubšího nebo mělčího
2) Netransponuje – bas.tuba, konb.tuba,helikon,suzafon
3) Basová tuba – 1835 v Berlíně-Moritz, Wieprecht, 4ventily(franc.-6), inF(vyš.lad.), 354cm, bas-klíč, H1-b1, tvarU,korpus nahoru,
Kontrab.tuba – 4ventily, inB(niž.lad.), 541cm, bas-klíč, B2-E1 – b1-f1,
Suzafon – rozměrný ozvučník obráceně dopředu, čelně nad obličej, ve Francii
4) Eufonium-baryton-oválná tvar, bas-klíč,inB, 262cm,krásný tón, 4ventily, E-b1
Kornety-temnější, měkčí a kulatější tón,cornetto piccolo-malý kornet,diskant.poloha, in Es, a-es3, 94cm,Altový kornet-inF či Es, H-f2 (A-es2), 177-201cm
Sopránový-piston-inB.inC, fis-c3